Login-problemer på KUnet?

Er du i tvivl om, hvordan man logger ind på KUnet? Som udgangspunkt skal du anvende dit KU-brugernavn, som består af 3 bogstaver og 3 tal, samt din adgangskode.

Hvis du ikke kan logge på KUnet, vil vi anbefale du gør følgende:

Du kan som ansat sætte @ku.dk bag på brugernavnet og som studerende @alumni.ku.dk
det afhjælper problemer relaterede til Mac.

Klik på linket ”Første gang jeg logger på” på login-siden på KUnet. Her kan du indtaste dit personnummer og den 4-cifrede pinkode til dit id-kort (som du modtog via mail/sms få dage efter du blev optaget på studiet), hvorefter du kan ændre din adgangskode. Du kan også vælge NemID-løsningen.

Glemt pinkode

Hvis ikke du kan huske din pinkode, skal du trykke ”Glemt pinkode” på loginsiden til KUnet. Vælg her NemID-løsningen, og du får oplyst din pinkode med det samme.
Har du ikke et NemID, kan du vælge at indtaste dit cpr-nummer, så sender vi en pinkode med brev til den adresse, du har i vores system.
Du kan også møde op personligt i Servicedesken på Nørregade 10 med personligt ID og få den oplyst. Vi har åbent kl. 8:00-16:00 mandag til torsdag og kl. 8:00-15:00 fredag.

Glemt adgangskode

Har du glemt din adgangskode, kan du få tilsendt en engangskode og derefter ændre adgangskoden til noget personligt - se her hvordan:

  1. Gå ind på www.kunet.dk og klik på linket ”Glemt kodeord”
  2. Indtast derefter dit KU brugernavn og klik ”Søg”
    2. Du modtager et engangskoden på mail og/eller via sms, som du skal indtaste i boksen ”kode” og klik ”send”
  3. Du kan nu danne en ny permanent adgangskode jævnfør de kriterier, som en adgangskode skal indeholde.
  4.  Log derefter ind på www.kunet.dk med din nye adgangskode

Hvis ovenstående ikke virker, så er det sandsynligvis en Mac-computer du anvender.

Hvis du har en Mac, skal du bruge Firefox som browser, når du skifter adgangskode. Hvis det stadig ikke virker, skal du søge på ordet "Key chain" eller "Hovednøglering" på din Mac, alt efter om styresystemet er på engelsk eller dansk. På listen, der dukker op her, skal du slette alt, hvad der har med KUnet og eduroam at gøre, og samt hvis der ligger nogle certifikater, som enten hedder noget med Radius eller Geotrust. Genstart derefter din Mac og forsøg igen at ændre din adgangskode på KUnet, og se om du nu kan logge på.

Hvis det stadig ikke virker, så vent en halv time og prøv derefter at logge på igen med den adgangskode, du sidst har lavet. 

Problemer trods korrekt brugernavn og adgangskode?

For nogle Windows 7-brugere er der konflikt med den cookie, som indlogningssiden forsøger at lægge på din computer, når du angiver, at du ikke deler computer med andre. Prøv i stedet at angive, at du deler computer med andre. Det gøres med markering øverst på loginsiden. Log herefter ind på normal vis.