Login-problemer på KUnet?

Er du i tvivl om, hvordan man logger ind på KUnet? Som udgangspunkt skal du anvende dit KU-brugernavn, som består af 3 bogstaver og 3 tal, samt din adgangskode.

Hvis du ikke kan logge på KUnet, vil vi anbefale du gør følgende:

Du kan som ansat sætte @ku.dk bag på brugernavnet og som studerende @alumni.ku.dk
det afhjælper problemer relaterede til Mac.

Virker det ikke, klik da på linket "Hjælp til login, adgangskode og KU-Brugernavn". Klikker du her på "Første gang du logger på", kan du ved hjælp af dit nem-id logge ind, og får her mulighed for at se dit brugernavn og skifte dit password. Alternativt vil du under linket "Første gang jeg logger på" også kunne indtaste dit personnummer og den 4-cifrede pinkode til dit id-kort, hvilket også giver dig mulighed for at ændre din adgangskode. 

Glemt pinkode til idkort / studiekort

Hvis ikke du kan huske din pinkode til dit idkort, kan du rekvirere en ny ved at klikke på følgende link og vælge NemID-løsningen. Så får du oplyst din pinkode med det samme. Klik her for at få oplyst pin-kode

Har du ikke et NemID, kan du vælge at indtaste dit cpr-nummer, så sender vi en pinkode med brev til den adresse, du står registreret med i vores system.

Du kan også møde op personligt i KU IT Supportcenter i Nørregade 10 og få din pin-kode oplyst. Medbring i så fald personligt ID! 

Glemt kodeord

Har du glemt din kodeord, kan du få tilsendt en engangskode og derefter ændre adgangskoden til noget personligt - se her hvordan:

  1. Gå ind på password.ku.dk og klik på linket ”Glemt kodeord”
  2. Indtast derefter dit KU brugernavn og klik ”Søg”
  3. Vælg om du vil have koden tilsendt via sms (sms token) eller via E-mail og tryk "næste".
    Du modtager indenfor kort tid en engangskode på mail eller via sms.
  4. Indtast engangskoden i feltet "Indtast din kode" og tryk "næste".
  5. Du kan nu danne en ny permanent adgangskode jævnfør de kriterier, som en adgangskode skal indeholde.
  6. Log derefter ind på www.kunet.dk med din nye adgangskode

Hvis ovenstående ikke virker, og du anvender en Mac/apple-pc

Hvis du har en Mac, kan det ske, at du har gamle adgangskoder gemt i din keychain. Åbn i så fald programmet "Keychain" eller "Hovednøglering" på din Mac, alt efter om styresystemet er på engelsk eller dansk. På listen, der dukker op, skal du slette alt, hvad der har med KUnet og eduroam at gøre, samt hvis der ligger nogle certifikater, som enten hedder noget med Radius eller Geotrust. Genstart derefter din Mac og forsøg igen at ændre din adgangskode på KUnet, og se om du nu kan logge på.

Hvis det stadig ikke virker, anbefaler vi dig at kontakte os telefonisk. Find kontaktoplysninger til KU IT Supportcenter her.